رئیس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی، از افزایش شیوع خالکوبی در ایران در سال های اخیر به نسبت دو سه دهه قبل خبر داد و گفت: البته این موضوع منحصر به کشور ما نیست و شیوع این پدیده را در دنیا شاهد هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین هشدار داد/ افزایش روند خالکوبی در کشور

رضا رباطی، در گفت و گو با قدس آنلاین،  در خصوص وضغیت کشور در زمینه خالکوبی با بیان این مطلب افزود:اگرچه آمار مشخصی خالکوبی در کشور وجود ندارد تا روند شیوع این پدیده به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد اما  بر اساس مشاهدات می توان گفت نسبت به ۲۰ تا ۳۰ سال پیش استفاده از خالکوبی در بین  افراد جامعه  از جمله ورزشکاران  رو به افزایش است.

رباطی گفت:  خالکوبی روشی برای ابراز وجود است؛ بعبارت دیگر افراد با انجام  خالکوبی  به نوعی احساسات درونی شان را نشان می دهند؛ اما به لحاظ علم پزشکی می توان گفت اگر تاتو  یا خالکوبی به  صورت  بهداشتی انجام نشود ممکن است  منجر به  عفونت های جدی شود.

 وی با بیان این که میزان عوارض خالکوبی بستگی به سوزن و جوهری  که وارد پوست بدن می شود  دارد،افزود:  یعنی اگر این موارد مشکل داشته باشند  در آنصورت  در کوتاه و بلند مدت  موجب یکسری عوارض  از جمله حساسیت های پوستی  و حتی در صورت آلوده بودن سوزن احتمال انتقال برخی از بیماری ها مثل هپاتیت وایدز هم وجود دارد.

وی با اشاره به این که گاهی ممکن است فرد پس از انجام خالکوبی پشیمان شود، تصریح کرد: در اینصورت  پاک کردن خالکوبی کار چندان آسانی نیست و  درمان معمول آن توسط لیزر است  که برای این منظور هم  چندین بار  این کار باید انجام شود  چون  برخی از رنگ ها کمی راحتتر و برخی هم به سختی  پاک می شوند. ضمن این که درمان و پاک کردن آن کم هزینه نیست و اگر روش های غیر استاندارد هم برای پاک کردن آن استفاده شود ردی از خودش برجای می گذارد ومنظره بدی را ایجاد می‌کند.

 رباطی در پاسخ به این که آیا در کشور یک بررسی علمی صورت گرفته  است که  بدانیم در کدام مناطق  خالکوبی یا تاتو بیشتر صورت می گیرد؟ گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم چون بیشتر یک بحث  اجتماعی،فرهنگی است وسازمان های مرتبط باید در این زمینه ورود کنند.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.